Probabil te gândești și tu care e cea mai bună decizie pe care o poți lua referitoare la subiectul delicat din perioada următoare:
Trimitem copiii la grădiniță sau la școală, în pandemie?
După cum știi, părerile sunt foarte împărțite: unii sunt sceptici cu privire la deschiderea școlii, mai ales în plină ascensiune a numărului de cazuri zilnice.
Pe cealaltă parte, “într-un studiu efectuat pe 70.000 cazuri de persoane infectate cu SARS CoV-2, s-a observat că doar 1,3% dintre acestea au fost copii iar dintre ei, doar 30% au necesitat internare (0,4%,din totalul cazurilor)” scrie un medic pe pagina de Facebook City Doctors Comunitate pentru Sănătate, potrivit Opinia Timișoarei.
Mai mult, medicul Virgil Musta recomandă ca elevii să revină la școală, cu condiția să nu avem o explozie a cazurilor:
”Este bine ca elevii să revină la școală (evident cu condiția să nu avem o explozie a pandemiei până atunci sau ulterior), dar pentru că va fi foarte dificil să ținem sub control contaminarea, va trebui să ne concentrăm pe prevenirea formelor grave de boală, atât la copii, cât și la familiile acestora”, spune medicul Virgil Musta, coordonatorul Spitalului COVID din Timișoara.
Ce știm sigur este că autoritățile au luat decizia de a deschide școlile din 14 septembrie, cu 3 scenarii de funcționare:
Criteriul epidemiologic în funcție de care școlile se vor încadra în scenariile „verde”, „galben” sau „roșu” este numărul total de cazuri noi înregistrat în ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori din localitatea în care se află școala.
1) Scenariul Verde (risc minim) – Toți elevii merg la școală
Se aplică când în localitate există mai puțin de o persoană infectată cu CoVid, raportat la 1.000 de locuitori, în ultimele 14 zile .
2) Scenariul Galben (risc mediu) – O parte din elevi merg la școală, cealaltă parte fac școală online
Se aplică când în localitate există 1-3 persoane detectate cu CoVid pe zi, raportat la 1.000 de locuitori, în ultimele 14 zile ..
3) Scenariul Roșu (risc mare) – Școală Online
Se aplică când în localitate există mai mult de 3 persoane infectate cu CoVid pe zi, raportat la 1.000 de locuitori, în ultimele 14 zile .
Ce putem face?
- Ne asigurăm că școala își ia toate măsurile de siguranță pentru a ne întoarce în condiții optime. Este recomandat chiar să ajutăm școala cu sugestii și să fim atenți la eventualele simptome
- Ne gestionăm anxietatea și avem încredere în copii, repetăm regulile de igienă cu ei, le dăm de acasă mască de schimb, dezinfectant
- Ținem legătura cu profesorii, școala și cu ceilalți părinți
- Respectăm toate regulile impuse: orarul și locuri de predare și preluare copii
Mai jos sunt sfaturile medicului Virgil Musta, coordonatorul Spitalului COVID din Timișoara:
“- părinții trebuie să aibă un rol esențial în triajul epidemiologic zilnic. Ei sunt cei care ar trebui să cunoască eventualele manifestări ale copilului și să decidă netrimiterea acestuia la școală. Bineînțeles că e nevoie de un ghid clar de instrucțiuni transmis tuturor părinților în acest sens (plus consultarea medicului de familie), pentru că este esențial ca, în primul rând, copiii care au deja simptome posibile de covid-19 să nu ajungă la școală, cât nici cei despre care părinții știu că au intrat în contact cu persoane dovedite pozitiv covid-19.
– copiii care sunt mai vulnerabili și mai predispuși la a face eventuale forme grave, mă refer aici la copiii care au deja alte probleme de sănătate precum malformații congenitale, diabet zaharat, obezitate etc ar trebui să facă cursuri online.
– aceleași măsuri pentru cursuri online ar trebui luate și în cazul copiilor care au contact direct în familie cu persoane adulte vulnerabile, cărora le-ar putea transmite virusul, iar aceștia ar putea dezvolta forme grave (bătrâni, diabetici, cardiaci etc). Sau dacă îi trimit la școală, să reducă acasă contactul copiilor cu aceste categorii de persoane.
– educarea de către părinți și profesori a copiilor, pe limbajul lor, specific fiecărei vârste (la fel, pe baza unui ghid recomandat) pentru a înțelege si accepta singuri măsurile de bază pentru prevenție, dar și pentru eventuala recunoaștere a unor posibile simptome.
– urmărirea de către părinți a respectării măsurilor de protejare a copiilor și când nu sunt la școală (evitarea locurilor aglomerate, purtarea măștilor și igiena permanentă a mâinilor) pentru a nu se contamina în comunitate.
– unitățile școlare trebuie să se organizeze astfel încât să evite activitățile cu risc epidemiologic crescut (aici trebuie analizată pur și simplu fiecare activitate în funcție de potențialele riscuri și luate măsuri specifice punctuale, ex. ore de sport care nu trebuie ținute în săli de sport mici și neaerisite etc).
– în unitățile școlare trebuie evitată supra-aglomerarea claselor, o parte dintre elevi pot rămâne acasă pentru a urmări online cursurile, prin rotație ( poate cu prioritate pentru online pentru cei cu risc sau care au în familie persoane vulnerabile). Dar aici, foarte important este ca grupele formate să se mențină în aceeași structură, astfel încât dacă se depistează un caz pozitiv, să nu fie afectată pentru izolare decât grupa acelui copil, iar cealaltă să poată veni la școală (de exemplu, dacă o clasă de 30 de elevi se împarte în două grupe de câte 15 elevi, grupele să-și păstreze exact aceeași structură și să vină pe rând la școală, câte 2 săptămâni fiecare grupă, iar dacă există un caz pozitiv într-o grupă, va fi izolată doar acea grupă).
– unitățile școlare trebuie să asigure o dezinfectare zilnică claselor, cât și posibilitatea spălării pe mâini a copiilor.
– în pauze, clasele trebuie aerisite, iar ideal ar fi ca grupele de copii care sunt la școală să păstreze distanța între ele, chiar dacă vor ieși în curtea școlii (știu că acest lucru este greu de realizat, dar nu imposibil dacă se stabilește un anumit flux și eventual orar pe clase), sau cel puțin masca să fie obligatorie atunci când se întâlnesc clase diferite de copii (pentru că în interiorul unei grupe de copii prezente la școală este practic imposibil să se păstreze permanent distanța fizică între copii este important ca măcar grupele diferite să nu se apropie).
– cadrele didactice trebuie să cunoască foarte bine posibilele simptome pentru covid 19 și să nu vină la școală dacă constată astfel de manifestări.
– cadrele didactice trebuie să păstreze distanța fizică de 2 m în clase față de elevi și să poarte obligatoriu mască în timpul orelor, cât și în interiorul școlii, în general.
– să existe în fiecare școală un regulament de ordine interioară dedicat masurilor covid-19, semnat și respectat de profesori și elevi, precum și un regulament asumat și de părinți.
– sa existe o comunicare permanentă, deschisă și constructivă între profesori, părinți și elevi pentru informare, consultare si decizii. “